The Dance of Cyprus

Yapım Yılı: 2004

Dance of Cyprus Topluluğu ismini de bu prodiksiyondan almıştır.Çağdaş Halk Dansları Derneğinin ilk çağdaş çalışması olarak hayata geçirilmiştir.

İki yıllık bir çalışmanın ürünü olan prodiksiyonun çalışma süreci çok sancılı geçmiştir. Gerek oyunda yer alacak olan dansçılar gerekse çevre etkisi böylesi bir oyunun yapılamayacağı yönünde idi. Oyunun senaryosu Kıbrıs’ın yakın geçmiş tarihinin sahneye aktarılması yönünde idi; dolayısıyla ön sanat yönetmeni olarak benim üzerimde çok büyük bir sorumluluk ve baskı unsuru oluşturmakta idi. Çünkü o dönemde toplum barış isteyenler ve istemeyenler olarak bölünmüş bir vaziyette idi. Yönetmen olarak senaryodan Rum ve Türklerin geçmişte yaşadıklarını tarafsız yansıtma görevim olduğunun bilincindeydim. Senaryo 1955’lerden başlayarak o günlere kadar(2000) yaşananları 11 bölümde toplayarak tamamlanıyordu. Böylesi önemli bir oyuna müzik yapımcısı olarak (uzun zamandan beri bu konuyla ilgili dialogda olduğum) Cemal Özgürsel ile anlaştık ve aranjör olarak da Niyazi Nasıfoğlu ile işbirliğine girip çalışmalara başladık. Aynı zamanda dans çalışmaları da başlamıştır. Özellikle sunacağımız dans tiyatrosunda rol alacak olan dansçıların estetik boyutları, teknik anlamda geliştirilmesi için Sn. Nataly(Ukrayna) ve Sn. Lale (Gürcistan) Hoca tarafından gruba ısınma teknikleri, temel dönüşler, figürlerin yansıtılmasında , vücut ile figürün birleşmesindeki anlatımların ne oranda etkili olacağı hususunda çalışmalar yapılmıştır. Önemli olan yönetmenin yansıtmak istediği konular v.b. ifadelerin anlaşılır olması idi. Çalışma sürecinde 100-120 kişi ile başlayan çalışmalar amatör dansçıların çok kısa sürede birşeyler elde etme istekleri beklentisi olma sebebiyle grupta çok fazla eleman değişimleri yaşanmıştır. Bu arada ana kadro diye tanımladığım kadromun da farklı beklentileri grup içerisinde huzursuzluk yaşatmaktaydı. Gruptan kopan ana kadro yerine Mağusa’dan bulunan Gamze-Mustafa Ersözlünün çalıştırdığı gurupla işbirliği yaparak sonuca vardığımı belirtmem gerklidir. Oyunun dekoru için çok titiz bir çalışma yapılmış ve Lefkoşadaki Girne Kapısı ana dekor olarak ve surlar 4-5 m yüksekliğe resmedilmiştir. Bu konuda çalışan ve şu anda ismini hatırlayamadığım resim hocalarına da teşekkür ederim. Oyunun desteklenmesi ve en iyi şekilde fotoğraflanarak Afiş, Arşiv, Sinevizyon gösterisi için Gazi Yüksel  ile çalışmak ta ayrı bir zenginlik katmıştır. Oyuna, oyunun hayata geçtiği dönem olan Eylül 2004 dönemi için esas hedef olan oyunun Türkiyede sergilenebilmesi için, Türkiyeden organizatörler davet edilmiş ve oyun görücüye çıkmıştır. The Dance of Cyprus gösterime başladığı andan itibaren büyük ilgi görmüş, yaklaşık 3 yıllık süreçte 40’ı aşan gösteriler yapılmıştır. 2005 yılının en iyi kültür-sanat ödülü ve 2006 Green Olive Turizm ödüllerininde sahibi olmuştur. Yurtdışı beklentilerimin aksine, ancak büyük zorlamalar sonucu, İstanbul, Ankara, İzmir de birer protokol gösterisi , Ankara, Kırıkkale, ve Safranboluda iki festivalde gösteriler düzenleyebildik. Bu benim için büyük bir hayal kırıklığı olmuştur. Ancak The Dance of Cyprus bana çok büyük bir tectübe olmuş ve ufkumun açılmasına olanak sağlamıştır.

Prodüksiyon Künyesi:
Senaryo: Tanju HASTUNÇ
Yönetmen/Koreograf: Tanju HASTUNÇ
Müzik Direktörü: Cemal ÖZGÜRSEL
Müzik Aranjmanı: Niyazi NASIFOĞLU
Müzik Danışmanı: Sezer BAĞCAN
Kostüm Tasarım: Adem ÖKSÜZOĞLU
Dekor Tasarımı: Mehmet, Erdinç İLKERLİ
Işık: Hüseyin YANIK
Foto-Projeksiyon: Gazi YÜKSEL
Eğitmenler: Edip GÜVEN, Arzu BULANCAK, Sinan ESEN, Ogün AĞAÇAYAK, Ayşe BARUT, Özkan MENTEŞE
Bale ve Estetik: Adem ÖKSÜZOĞLU, Natali STRAVES, Leyla KİRSLİVİSLİ
 

Gösteri Akışı:

1. BÖLÜM: Karmaşa ve Bütünleşme

Çelişkiler yaşayan Kıbrıs Türk halkının ayrılık ve kavuşmalarını konu alırken, toplum lideri sıfatı ile Dr. Küçük toplumu birleştiren ve bir arada tutmaya çalışan bir lider olarak sahnede yer alır. Bu birlikteliğin coşkusu sahnede dans ile anlatılır.

2. BÖLÜM: 1955 EOKA'nın Kuruluşu

EOKA'nın azınlıklardan çoğunluklara ulaştığını ve kurtuluşunu anlatmaktadır.

3. BÖLÜM: Miting

27-28 Ocak 1958 Kıbrıs Türk öğrencilerinin İngiliz polisine karşı başlatmış olduğu yürüyüşü, yaşanan arbedeyi, verilen mücadeleyi ve bu mücadele sonucunda verilen kayıplara düzenlenen cenaze törenini anlatmaktadır.

4. BÖLÜM: TMT'nin Kuruluşu

Karamsarlık içinde bulunan Kıbrıs Türkünün yüzünü Anadolu ya çevirerek beklediği yardımı ve Anadolu'nun Kıbrıs Türküne elini uzatmasıyla Kıbrıs Türkünün coşkusunu anlatmaktadır.

5. BÖLÜM: 1960 Kıbrıs Cumhuriyetinin Kuruluşu

Yaşanan olaylar sonucunda karşılıklı güvensizlik içinde yaşayan toplumların, birbirine kuşku ile yaklaşmaları sahneye taşınırken, iki toplumu birleştirmeye çalışan barış meleğinin toplumları birleştirdiği ifadesi bu bölümde yer alır. Cumhuriyet amblemi ve kuruluşuna imza atan toplum liderleri, oyunu destekleyen unsurlar olarak, slayt gösterisi ile sahneye yansıtılırken, Kıbrıs Türk ve Rum kültürlerinden ortak kültür değeri olarak karşılama oyunları sahnede sunulmaktadır.

6. BÖLÜM: 1960-1963 Birlikte Yaşam, Yıkım

Genel bir bakış açısı ile işlenen bu sahnede, birlikte yaşam ve sonucunda EOKA'nın Kıbrıs Türk halkına verdiği zararlar Slayt'a yansıtılırken, Kıbrıs Türk ve Rum halklarının çektiği acılar ve ne şekilde olursa olsun yaşanan kötü olayların sonucunda anaların çektiği acılar yansıtılmaktadır.

7. BÖLÜM: Erenköy Çıkarması

Kıbrıs Türk öğrencilerinin Erenköy'e gizlice yaptıkları çıkartma, ve sonucunda gizlice adaya sokulan silah sandıkları ve verdikleri kararlı mücadele canlandırılmaktadır.

8. BÖLÜM: Göç

Tek bir kısımdan oluşan bu bölümde Adada yaşanan göçler izleyiciye sunulmaktadır.

9. BÖLÜM: 15 Temmuz EOKA'nın İç Savaşı ve 20 Temmuz Barış Harekatı

Farklı bir anlayışla EOKA A ve B nin iç savaşı yansıtıldıktan sonra 20 Temmuz Barış Harekatı, Anadolu kültüründen örneklerle izleyiciye sunulmaktadır. Yaşanan savaş tamamen dans adımları sahnelenirken, sonuçta ise Anavatan'ın desteği ile Kıbrıs Türkünün kazandığı bu savaş, Kıbrıs adasını kuzey ve güney olarak ikiye bölmüştür.

10. BÖLÜM: Dikenli Teller ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinin Kuruluşu

1963-1974 sürecinde, baskı altında olan Kıbrıs Türkleri, 20 Temmuz Barış Harekatı ile özgürlüklerine adanın Kuzeyinde kavuşmuş, Kıbrıslı Rumlar ise yaptıkları hataların bedelini Kıbrıs adasının güneyinde yas tutarak ödemektedir. Kıbrıs Türkleri Adanın kuzeyinde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetini kurmuştur.

11. BÖLÜM: Günümüzde Yaşananlar ve Özlenen Gelecek

Bu bölümde, uzun süre kendi içinde özgürlüklerini yaşayan Kıbrıs Türklerinin dünya ile bütünleşme arzusu ve adaya barışın gelmesi için gösterdiği mücadele, yakılan barış ateşleri ile vurgulanırken, toplumun özlediği ve hayal ettiği gelecek sahnede yansıtılmaktadır. 

 

Kimler Online

91 ziyaretçi ve Sıfır kullanıcı çevrimiçi

Sayaç

İçerik Gösterim Sayısı
313306